kabouters / mini's


Karakteristieken

Gevolgen voor de trainingspraktijk

Leerproces : Hoe leren deze kinderen ?

Conclusies t.a.v. het training geven

Begeleiding

De training

De wedstrijd

Trainingsthema's


Karakteristieken

  • Men leeft in een deels fantasiewereld.
  • Men speelt met 'zichzelf'
  • Men kent GEEN taakverdeling binnen het spel.
  • Deze kinderen kunnen zich nog maar kort concentreren.
  • Ze maken overvloedige, niet doelgerichte bewegingen.
  • Ze presteren kort maar intensief, lossen zelf pauzes in. 



Gevolgen

  • Train vooral basisvaardigheden.
  • Veel tik-vang en loopspelen.
  • Ervaren rollen, vallen, springen, vangen, werpen.
  • Experimenteren met allerlei voorwerpen : versch. ballen e.d.
  • Van echt samenspel is nog weinig sprake. Begeleiding van het spel 'om het spel' isbelangrijk. 



    Leerproces

    • Voor wat betreft het leren, leren de kinderen ONBEWUST. Wij doen een spel met ze om ze bewust iets te laten oefenen, maar de kinderen hebben dit zelf niet in gaten.
    • Het gaat om een veelzijdige ontwikkeling. Het opdoen van veel bewegingservaring.
    • Verbeteren van de coordinatie. Globale vorming van bewegingsbeeld. 



    Conclusies

    We bieden onze oefenstof alleen aan met spelvormen.

     


    Begeleiding

    • Hanteer eenvoudige regels. Weinig partijspelen. Zorg voor veel variatie.Leg niet te veel uit maar doe voor. Geef ze de kans om met een bal bezig te zijn.
    • Probeer NIET het individualistische spelletje van deze kinderen te veranderen. 


    De training

     

    1.      inleiding   : (= een spel bij deze groepen) Niet te intensief.

     

    2.      Kern 1      : een spelreeks n.a.v. een bepaald thema

     

    3.      Kern 2      : een spelreeks n.a.v. een bepaald thema

     

    4.      Afsluiting : een spel

     


    Wedstrijd

    Het spelen van wedstrijden verschilt per regio. Sommaige afdelingen spelen op een half veld met kleinere doelen en een kleinere bal met 5 tegen 5. Andere afdelingen kiezen voor een heel veld met aangepaste doelen en aangepaste bal met 7 tegen 7. Helaas is hier de eenheid ver te zoeken.

    In sommige afdelingen is er een heuse competitie en in weer andere afdelingen speelt men toernooitjes tijdens speldagen.

    Met welke opdracht stuur je ze dan het veld in ?

    Ons advies : met GEEN ENKELE. Denk aan de volgende kenmerken :

    • Beperkte concentratie
    • Impulsief
    • Nieuwsgierig
    • Eenlingen
    • Samenwerking ontbreekt
    • Fantasiewereld
    • Speels

    Bovenstaande kenmerken verbieden het bijna, maar maken het bijna onmogelijk om deze kinderen te sturen. Laat ze maar spelen en doen. Met z'n allen op een kluitje is een natuurlijk fenomeen, niet te voorkomen !!

     


     

    Trainingsthema's


    Wat bieden we aan ?

     

    Voor wat betreft de traininsthema's leggen we ons toe op de BASISVAARDIGHEDEN .

    en wel de

    de algemene basisvaardigheden.

     

    Onderverdeeld in :

    bewegingsgebieden en vaardigheidsgebieden

     

    Dit is de basis van alle balsporten, dus ook van handbal !

     

    Taktische en technische elementen en de taktische concepten kunnen alleen goed uitgevoerd
    worden als de basis goed is.

     

    De BASISVAARDIGHEDEN geven aanleiding tot voldoende oefenstof voor de D jeugdigen. Ze
    kunnen nog niet nadenken over de juiste uitvoering van de technieken dus is het zinloos deze
    aan te bieden.

     totaalschema balsporten

     

     

    taktiek

     

     

     

     

     

     

     

    taktische elementen

     

    conditionele elementen

     

    technische elementen

     

     

     

     

     

     

     

    basisvaardigheden

     

     

    algemene basisvaardigheden

     

     

     

    handbalspecifieke vaardigheden

    *bewegingsgebieden

     

     

     

     

    *vaardigheidsgebieden

     

                

     

                                               

    Algemene  basisvaardigheden    

     

    De algemene vaardigheden worden weer onderverdeeld in :
    * bewegingsgebieden
    *
    vaardigheidgebieden

    Klik de links aan voor meer technische informatie.

                        

    bewegingsgebieden

    vaardigheidsgebieden

    *lopen en springen

    *wenden/draaien/keren

    * starten/stoppen

    *mikken en treffen

    *huppel en galop

    *balbehendigheid

    * vallen en rollen

    *passeren en onderscheppen

    *trekken en duwen

    *vrijlopen en storen

     

                         

     

     


     

     

  •  

     

    <